El grup es dedica a la recerca clínica i bàsica de les malalties de l’hemostàsia, tant tromboembòliques com hemorràgiques, així com al desenvolupament clínic de teràpies antitrombòtiques i antihemorràgiques. Aplica mètodes epidemiològics avançats basats en intel·ligència artificial per a l’estudi de malalties complexes, com la trombosi venosa. L’equip està format per sis metges, quatre tècnics i un estadístic. Cinc dels seus membres són doctors en medicina (tres), biologia (un) i farmàcia (un). Com a equip clínic, la seva activitat principal, tant en l’àmbit assistencial com al laboratori, se centra en el diagnòstic i el tractament dels pacients.
Principals línies de recerca
- Desenvolupament de models matemàtics predictius del risc individual de trombosi mitjançant IA (Souto Andres, J. Carles).
- Recerca translacional en nous anticoagulants, anti IIa, Xa i XI, i en models d’autogestió dels fàrmacs antagonistes de la vitamina K (VKA) (Souto Andres, J. Carles).
- Recerca translacional en nous fàrmacs antihemofílics (Mateo Arranz, Jose).
Reptes científics
- Ús de models d’aprenentatge automàtic (tècniques d’intel·ligència artificial) aplicats a l’estudi del risc de trombosi venosa en l’àmbit individual, mitjançant l’anàlisi combinada de biomarcadors plasmàtics, cel·lulars, genòmics i epigenòmics.
- Millora dels resultats clínics en pacients anticoagulats amb diferents fàrmacs (VKA o anticoagulants orals directes, DOACs), minimitzant en la pràctica clínica real la incidència de complicacions greus.
- Aplicació de tècniques genòmiques d’alt rendiment en el diagnòstic de malalties de l’hemostàsia (NGS, seqüenciació de l’exoma, seqüenciació del genoma).
Contacte
Juan Carlos Souto
jsouto@santpau.cat