Les patologies ginecològiques i mamàries, tant benignes com malignes, tenen un impacte significatiu en la salut de les dones. Es preveu un increment en la incidència de determinats càncers ginecològics i mamaris, associat a l’augment dels seus factors de risc ambientals. També existeix una necessitat creixent de comprendre i abordar patologies que fins ara invisibilitzades, com la miomatosi uterina, l’endometriosi, la menopausa o la infertilitat. Aquest context reforça la importància de promoure línies específiques de recerca, desenvolupades en un entorn hospitalari d’alta complexitat i dutes a terme per especialistes en l’atenció d’aquestes pacients. La recerca especialitzada permetrà integrar assistència, docència i recerca des d’una perspectiva multidisciplinària i translacional, afavorint la millora contínua de l’atenció sanitària i de la generació de coneixement.
Principals línies de recerca
- Neoplàsies ginecològiques: càncer d’endometri, càncer d’ovari, càncer de cèrvix, càncer de vulva, càncer de vagina, càncer de mama i lesions precanceroses.
- Patologies benignes amb alt impacte en la qualitat de vida de les dones: endometriosi, fibromes, dolor pelvià crònic i prolapse genital.
- Endocrinologia ginecològica i reproductiva.
Reptes científics
- Estratègies de detecció precoç i prevenció: desenvolupament de mètodes més precisos i mínimament invasius per al diagnòstic precoç, així com identificació de biomarcadors fiables per a cribratge i estratificació de risc.
- Millora dels enfocaments de medicina personalitzada: avanç de la medicina de precisió mitjançant la identificació de perfils moleculars i genètics que permetin tractaments individualitzats i una millor predicció de la resposta terapèutica.
- Integració de la recerca translacional: reducció de la distància entre la recerca bàsica i la pràctica clínica per assegurar que els descobriments científics es tradueixin de manera efectiva en una millora dels resultats en les pacients.
- Millora del maneig de patologies benignes cròniques: aprofundiment en el coneixement i tractament de malalties benignes d’alt impacte com l’endometriosi i els fibromes, que continuen infradiagnosticades i insuficientment tractades.
- Preservació de la fertilitat i salut reproductiva: abordatge de l’impacte de les malalties ginecològiques i dels tractaments oncològics sobre la fertilitat, i desenvolupament d’estratègies per preservar la funció reproductiva.
- Qualitat de vida i resultats a llarg termini: avaluació i millora de la supervivència a llarg termini, incloent resultats físics, psicològics i de salut sexual en les dones afectades.
Contacte
Silvia Cabrera
scabrera@santpau.cat